Sunday, March 8, 2009

Lidahku Melayu.. Bahasaku Melayu... Agamaku Islam



Semalam kali kedua ku join perhimpunan
first time bersih.. sekejap je..
semalam..perhimpunan ppsmi...

semalam jugaklah..
aku merasa apa yang di rasai oleh orang palestin..
disembur dengan air.. gas pemedih mata..
pedih woo...
batuk lagi...

PPSMI..
pengajian dan pembelajaran sains dan matematik inggeris.
time aku dahulu
belajar bahasa melayu..
sekarang nie inggeris..

kenapa aku menentang..
sebab lidahku melayu..
banyak orang melayu kat luar bandar tercicir..
sudahlah keprihatinan parents kurang.. pendapatan x seberapa..
goverment pulak buat policy ikut suka mak bapak die..
yang duduk kt bandar lagila...


bukan aku menentang bahasa inggeris..
tetapi sains dan matematik kena dalam bahasa yang mudah kita faham
konsep dan kaedah lebih penting
dari vocabulary inggeris..

yang aku marah sangat tuh..
sudahlah dh janji berhimpun secara aman..
langgar janji..
yang berhimpun ada budak2 umur 5 tahun...
semata-mata bahasa melayu punya pasal..

fikirlah sedikit polis nie..
tembak gas dalam masjid..

ANJING PUNYA POLIS.......




lalu sebelah a. samad said..
memang semangat masa tuh..
bahasa melayu...
bahasaku!!!!!!!!


16 comments:

melacolea said...

org melayu bukan cmni...hahaha...memalukan...buat phimpunan kt masjid..bodo sungguh..klw x smayg skalipown, jgn laa wat masjid sbg tmpat phimpunan... g laa mgaji ker, tadarus ker..ag 1.."anjing punya polis"...sopan sungguh bahasa MELAYU anda...itu ker yg kamu perjuangkan? polis @ FRU ade tugas mereka...itu tugas mereka...kmu 2 yg inginkn publisiti murahan @ "MENCAPUB".. xyah laa wey... stiap pkara 2, ade kebaikn & kburukn..lihat sendri laa teman2 kamu di Universiti ni..berapa rmai yg pandai bbhasa ingeris..pkir laa...

Kaizoku said...

melacolea...
masjid itu besar fungsinya dalam islam..
ingat di zaman nabi ia jadi pusat ilmu, demokrasi, titik permulaan nabi bangunkan umat....

sebelum menegur orang x ke seolat di masjid..
bukannya wajib bersolat di masjid..
sebaliknya solat 5 waktu itu yang penting..
dh cukup??
sama2 kita perbaiki..
aurat ada mak-ayah ingatkan?
perbaikilah.. mata2 orang di keliling melihat...
bukan ku seorang.. setiap manusia

kenapa di panggil anjing pada polis..
tahu apa yang mereka buat??
menembak gas ke dalam masjid..
even lily yang chinese pun boleh hormat masjid...

pincangnya umat islam johor nie..
sia-sia belajar sampai darjah khas..
x dapat jugak hidayah...
sedihnya..
besar tanggung jawab g-jol dengan ko...
nak jaga aurat ko..
betulkan pemahaman ko terhadap islam...

pasal bahasa inggeris??
ukurlah sendiri kemampuan kamu...
kamu tengok anak2 orang batu pahat... dapat A?
adik ko dapat A?
kaya mak bapak kamu nak hantar pergi tusyen english?

reti cakap bahasa inggeris...?
bezakan kamu ngan amrizal sudah..
jauh panggang dari bontot..

soalnya...
kamu mengaku jawa...
bangga lagi...
tetapi bahasa melayu kamu pinggirkan...

renung2kan...

rydah_d A i said...

kena la tgk2 side...

bg dak bandar2 korang sumenyer hujung jari nk blaja english..mak bpk pn speaking berabuk london..ada duit bnyk send p oversea..balik cn tunggang langgang..x terpikir condition bangsa sendiri yg masi lagi merangkak nk fhmkan english..

even dorang englishman pn xberabuk cam korang ckp..sedar2 la asal keturunan..

watpe nk bangga bahasa asing even bahasa melayu pn korang pening2 lg..tu lom tny sastera pny tahap..menanges je..

english bkn 10min,2jam ko leh pandai..takes time gak..

zaman parents korang dulu pn xda pn abaikan bahasa melayu even pengantarnya english..tapi leh compare x camner parents2 kita begitu fluent bila ckp english ssdgkan dorang xda PPSMI ni..?

tp budak skarang???renung2 kan la ye...


p/s:..tgk la pd singapura bilamana dorang 100% english utk generation dorang tp skang ni sibuk govt dorang risau yg generation dorang xtau malay,mandarin..nape?sbp komuniti berjiran dgn negara ada bnyk bahasa..nk berdagang ngn china pn kena halau...coz x rti ckp cina sdgkan terang2 nama dan keturunan dari sana..so?

nk jadi camtu ker 50thn akn dtg?...fikir2kan la ye..

aladin said...

klau dah pembgkang 2, semua nk dibangkang.tak kira la walaupun untuk jalan kebaikan..tuntutla ilmu hingga ke negeri china..kalau x pandai ckap cina, bgaimana nak blaja di china..renung2kanlah wahai pembgkang

Anonymous said...

"kalau x pandai ckap cina, bgaimana nak blaja di china..renung2kanlah wahai pembangkang...."

ada ke orang china datang malaysia cakap bahasa malaysia??
tapi ada dua bangsa cina yang boleh cakap melayu..

cina Malaysia dan cina Singapura!!!

itupun dorang score A subjek bahasa melayu...

soal ilmu x menjadi masalah..
x siapa pertikai nk cari ilmu sampai ke cina..

pokoknya subjek matematik dan sains itu...
kenapa di ajar dalam bahasa inggeris..?

matematik dan sains itukan terasnye konsep dan kaedah..
bukan belajar buat sajak atau syair....

apsal la korang x paham2 nie??
kenapa kami menentang??

sebab yang akan mudah berjaya dengan dasar ini..
orang kaya banyak duit..
hantar anak tusyen inggeris..
tu anak2 orang lain kat kampung?
naik keputusan bahasa inggeris?

melacolea@bobo said...

oit.
"masjid itu besar fungsinya dalam islam..
ingat di zaman nabi ia jadi pusat ilmu, demokrasi, titik permulaan nabi bangunkan umat"..yer laa..umat skunk bpolitik dlm masjid..politik mane? pkirlaa sendri..

"menembak gas ke dalam masjid.."
knape polis tembak dlm masjid? ko ingt polis 2 xdew agama ker suke2 nk sembur2..ko ingt diowg nk sembur cam sembur nyamuk denggi ke hape?cube nk wat rusuhan kat taman ker, dlm umah ko ke, kompem laa polis 2 sembur kat taman tersebut n rumah ko ngok..

"besar tanggung jawab g-jol dengan ko...
nak jaga aurat ko.."
.xyah la nk perli ak bagai..klw nk kutuk ak pown ok laa kan..pastu pe kene c gjul plak?ko ingt pompuan pkai tudung bagai baek sgat ker? ko jge skewt anas..ko kn da adek pompuan..bkal ke luar ngara maybe..so fham2 sudeh..haha..

"reti cakap bahasa inggeris...?
bezakan kamu ngan amrizal sudah=ko nye statement"
"berapa rmai yg pandai bbhasa ingeris..pkir laa...ak nyew statement"
ak rse ko yg x fham bhase mlayu..mksud ak x rmai dak university yg pndai bbhasa ingeris tmasuk ak..
nk same kn ak ngan amrizal? oh..maybe die blajar d Vi..ko taw kah tntg skolah tsebut? so renung2kn laa..nk bezakan ak yg skolah kg yg kurg facilities n english learning yg x di praktikkan sgat kt skolah ngan skola amrizal ..munguk laa..sbb kekurgn english learnin la ak x setanding die..ak rse ko nie x fham cite ak kot..klw ak pinggir kan bhasa melayu, yg hari2 ko dgar ak bckap & bleter kat ko 2 bhasa per? tamil ker,jerman?

"sia-sia belajar sampai darjah khas"
pasal drjah khas d jhor 2 ak no komen..coz ak memg bukn baik alim..
n ak x hipokrit ok..ak x smoking, n ak x g club mabuk2 wlwpown ak d s.alam n around kl yg pnoh dugaan n pancaroba..xdenye ak nk bpleseran...neway ak taw jga tatausila ak n jga maruah keluarga ak..

"adik ko dapat A?
kaya mak bapak kamu nak hantar pergi tusyen english?"
yes..adik ak dpt A dlm english wlwpon mak ayah ak x mmpu nk antar adik ak tuisyen..so? pe hak ko nk hina kluarga ak miskin ke hape?
rezki tuhan beb..pe gune kaya, klw nk mhabeskan dwet mak bpak bgai..mak bpk antar blaja bg dwet beli mkn, tp certain person wat melencong ke pompuan ngan clubbing..pe kes?
ksimpulannyew: ko fham kan cite ak nie sbelum nk bidas ak..

melacolea@bobo said...

anonymous:
bhasa melayu tetap bhasa rasmi kite..so xkesah laa kite blaja bhasa cina, ke taiwan ke, perancis ker..
ehem...only math & science je kn dlm bhasa ingeris?matapelajaran bhasa melayu, tetp dlm bhasa melayu..
klw dh name anak melayu, xdenye nk lupe bhasa melayu nye klw mak bpk kt kg ngomong jowo + ckp bhasa mlayu...sume terletak pada dri sendri...

"sebab yang akan mudah berjaya dengan dasar ini..
orang kaya banyak duit..
hantar anak tusyen inggeris..
tu anak2 orang lain kat kampung?
naik keputusan bahasa inggeris?"
pemikiran kolot ini lah yg menyebbkn org melayu masih di takuk lama..teruskan laa bpikiran tandus cmni..bg seng bangsa asing pijak kepala bangsa melayu..x perlu tuisyen bgai..anda lihat laa kejayaan org miskin yg dpt 20 A 2..mak bpak die antar die ke tuisyen ker?huh..P/s: 1) Dari mana datang budak bijak ini. Pas dengan bangganya mengakui kerana Madihah dapat 20 A , sama seperti Pas meraikan kejayaan Hafiz, Pas hanya mahu mengakui yang baik saja konon hasil perjuangan mereka.
2) Apa yang Nik Aziz , Husam Musa buat selama ini ? Asyik berpolitik sahaja tanpa menyedari betapa kesengsaraaan rakyat mereka. Ini yang hanya kita ketahui , yang tidak kita ketahui mungkin ramai lagi. Fikirkanlah……..

Anonymous said...

“Seseorang muslim wajib mendengar dan taat, sama ada suka atau pun tidak. Melainkan apabila dia diperintah untuk melakukan maksiat. Bila dia diperintahkan untuk melakukan maksiat, tidak ada lagi istilah mendengar dan taat (dalam urusan maksiat tersebut.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 2955)


Dari Auf bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda: “Sebaik-baik pemimpin kamu adalah yang kamu cintai dan mereka mencintai kamu, kamu mendoakan mereka dan mereka mendoakan kamu. Sejahat-jahat pemimpin kamu adalah yang kamu benci dan mereka membenci kamu, yang kamu menyumpahinya dan mereka menyumpahi kamu.” Kami bertanya: “Wahai Rasulullah, adakah ketika itu kami boleh memerangi mereka dengan pedang?” Beliau menjawab: “Tidak, selama mereka masih menunaikan solat bersama-sama kamu. Ingatlah, sesiapa yang melihat pemimpinnya melakukan kemasiatan, hendaklah dia membenci kemaksiatannya itu, namun janganlah dia berlepas diri dari mentaatinya”.” (Hadis Riwayat Muslim, no. 1855)

refer youtube tuan guru nik aziz menangis

Anonymous said...

assalamualaikum..
mungkin satu kesilapan kerana berdakwah dengan cara yang salah..
berdakwah tanggungjawab setiap muslim..

buang politik parti..
mari berdakwah...

Dakwah adalah kegiatan yang bersifat menyeru, mengajak dan memanggil orang untuk beriman dan taat kepada Allah Subhaanahu wa ta'ala sesuai dengan garis aqidah, syari'at dan akhlak Islam. Kata dakwah merupakan masdar (kata benda) dari kata kerja da'a yad'u yang berarti panggilan, seruan atau ajakan.

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”(Q.S. An-Nahl: 125)

baiklah saudari nor azian bt md arpan..
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehinggalah mereka sendiri yang mengubah keadaan yang ada pada diri mereka.” (Surah ar-Ra’d, 7: 11)

orang melayu dilahirkan dengan lidah melayu..
orang arab dilahirkan dengan dengan lidah arab..
orang cina dilahirkan dengan lidah cina...

kitab al-quran di dalam bahasa arab..
di baca dengan bahasa arab..
dihayati dengan lidah dan pemikiran sendiri...

contoh tafsir al-quran di tafsir ke bahasa melayu...
supaya difahami isi kandungan itu dengan baik.. bacaan itu mestilah mengikut hukum tajwid...

Anonymous said...

kenaper agaknyer perintah menutup aurat bagi wanita yg rasanya agak berat perintahnyer ini tidak disertakan sekali di dalam rukun islam atau rukun iman?

ini kerana ia menjadi mudah kpd org yang tidak mahu menutup aurat mereka dengan mengatakan mereka adalah wanita islam kerana mereka melakukan semua yang terdapat di dalam rukun islam & mempercayai semua rukun iman... oleh itu mereka beranggapan sudah cukup sempurna pegangan mereka itu tanpa perlu menutup aurat...

seperti maner yang kiter dpt lihat wanita di saner sinie mengaku tidak pernah meninggalkan solat, malah ader yg berkali2 mengerjakan haji tetapi masih enggan menutup aurat dengan sempurna...

sekadar satu kemusykilan...
terima kasih... :)


Salah sebenarnya mengatakan hukum2 dalam Islam tak disertakan dalam rukun Islam/iman. Ada org bertanya kalau mempercayai khinzir haram/menutup aurat/jn berzina/ jgn mencuri dll itu sebagai rukum Islam kenapa tidak dimasukkan ke dalam rukun Islam?

Di sinilah kita mengatakan org yg bertanya (kalau utk menyindir) sebenarnya jahil ttg Islam itu sendiri. Perkara-perkara ini walau tidak disebut secara jelas ia termasuk sendiri dalam rukun Islam yang pertama: syahadah. Aku bersaksi bahawa tidak ada Illah selain Allah dan aku bersaksi bahawa nabi muhammad s.a.w itu pesuruh Allah.

Sebenarnya dengan rukun pertama ini sendiri sudah merangkumi kesemua keempat-empat rukun yang lain (solat/puasa/haji/zakat) tetapi Allah swt sengaja menyebut semula yang empat itu tanda ketinggian keempat-empatnya menjadi tiang Islam. tetapi tidaklah bermakna Allah swt tidak menyebut yg lain maka ia tidak sama penting.

Sebenarnya kepentingan menutup aurat sama pentingnya dgn solat/puasa etc. Ini kerana walaupun tidak di masukkan di dalam salah satu rukun tadi, ia termasuk di dalam kerangka umum syadadah kita. Menolaknya sama seperti kita menolak syahadah kita tadi. Kerana itu pentingnya memahami erti syahadatain kita ini. Apakah maksud setiap satu dari syahadah kita tadi (kalau nak bahas nie boleh jadi satu buku yang tebal).


Org bertanya, bagaimana pula menolak hukum boleh dikatakan menolak syahadah? Kita menjawab: Apa tidaknya. Allah kata A itu haram/halal, kita kata kita percaya Allah itu illah kita tapi menolak A itu haram/haram, bukankah itu juga bermaksud menolak apa yang Allah telah haram/halalkan? Maka di mana letakkanya syadah (persaksian) yang kita ucapkan tadi? Di hati atau setakat di bibir seperti org kafir, fasik dan munafik? Nauzubillah..

Wallahualam
TJ

refer pada http://bincang.net/forum/archive/index.php/t-48189.html

Anonymous said...

Suruhan tutup aurat untuk kebaikan lelaki dan wanita

Penyelesaiannya adalah interaksi lelaki dan wanita mestilah kembali kepada penghayatan yang didasarkan kepada asas Islam yang sahih.

Asas itu adalah:

# Hubungan habbunminnas antara lelaki perempuan adalah diasaskan atas dasar ukhuwah dan persaudaraan, penuh rasa hormat dan saling bantu membantu ke arah iman dan takwa.

# Tanggungjawab moral terpikul sama beratnya di atas bahu lelaki dan wanita dalam masyarakat. Dalilnya surah an Nur, ayat 30 dan 31.


Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. Lebih penekanan harus diberikan kepada pemahaman dan penghayatan ayat 30 sekarang ini (untuk lelaki beriman) – bagi mengimbangi penekanan yang selama ini yang hanya memberikan tumpuan kepada wanita semata-mata.


Lelaki bertanggungjawab sepenuhnya mengekang nafsu syahwatnya melalui banyak cara yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.

# Kejelasan mengenai perkara asas seperti apa itu kecantikan dan aurat, terutama di kalangan wanita Islam hari ini. Aurat meliputi anggota badan manusia yang berkaitan dengan reproduksi.

Kecantikan pula terbahagi kepada dua iaitu haiwaniah dan insaniah. Kecantikan haiwaniah tertumpu kepada anggota reproduksi. Kalau melihat haiwan seperti kambing dan lembu yang tidak perlu menutup aurat, genitalia yang terdedah perlu untuk menarik perhatian pasangan kepadanya. Seterusnya berlaku kopulasi atau persetubuhan yang akan menghasilkan zuriat keturunan.

Ia adalah proses asas survival dalam kerajaan binatang. Siapa yang paling cantik dan menarik akan mempunyai peluang untuk membiak. Dengan itu, kita boleh memahami mengapa babun mempunyai punggung merah, kenapa burung merak jantan mempunyai bulu yang sungguh memukau dan berwarna warni?

Namun bagi manusia, kita mesti menilai kecantikan dari sudut insaniah dan nilai Ilahi. Kecantikan insaniah hanya dianugerah kepada manusia yang tinggi dan mulia tarafnya.

Dengan adanya konsep aurat yang diperkenalkan seawal penciptaan manusia pertama, Nabi Adam, manusia menutup anggota reproduksi lantaran nasab keturunan manusia amat perlu dijaga dan diurus sebaik mungkin.

Perasaan malu secara fitrah diwujudkan dalam jiwa manusia normal,apabila auratnya terdedah.

Kecantikan haiwaniah diganti dengan nilai kecantikan insaniah yang dicirikan dengan kesopanan (modesty). Bilakah pula kita boleh tonjolkan kecantikan haiwaniah kita? Masa bersama dengan pasangan yang sah dalam lingkungan dinding kamar tidur bagi memastikan adanya penerusan zuriat manusia.

Jadi jika ada wanita atau lelaki yang keluar ke khalayak umum mendedahkan kecantikan haiwaniahnya, jangan terkejut jika kopulasi atau persetubuhan haram akhirnya berlaku (sama ada dengan rela atau tidak). Ketika itu perlakuan manusia berkenaan tidak ubah seperti seekor haiwan.

# Wanita Islam perlu membetulkan niatnya atau nawaitunya. Dia mengenakan pakaian menutup aurat kerana semata-mata mahu menjaga kepentingan iman lelaki. Tanggungjawab menjaga dan meningkatkan iman adalah urusan setiap orang.

Seperti juga lelaki membetulkannya, yang mengenakan bajunya yang menutup aurat kerana niat perlu menjaga iman wanita. Begitu juga wanita tidak melilit tudungnya atas nawaitu – jangan sekali-kali berkata dalam hati: "Saya perlu berbuat begini agar lelaki di luar sana tidak akan terliur melihat tubuh badan saya dan gugur iman dan serbannya."

Kita, wanita menutup aurat dan sanggup melakukan apa saja untuk mematuhi perintah Allah yang mengandungi terlalu banyak hikmah dan kebaikannya. Kita buat ini semua bukan kerana orang lelaki.

Kita menutup aurat sebab iman dan takwa. Kita tidak merokok sebab iman dan takwa. Kita tidak simpan perempuan sebab iman dan takwa. Kita tidak minum arak dan tidak makan babi, semuanya itu kita buat sebab kita beriman kepada Allah dan Rasul-Nya.

Kadangkala apabila kita menggunakan alasan saintifik untuk menyokong alasan kita, maka orang yang berfikiran liberal akan sedaya upaya berusaha menumbangkan `teori' kita.

Kaizoku said...

Matematik ialah satu pengajian mengenai ruang, jumlah, perubahan, struktur. Ahli matematik mencari satu pola dibaca melalui angka dan simbol.Mereka ini menggunakan simbol dan formula..

Idea ini bermula dari pelusuk tamadun seperti islam, india, greek, cina. Jika islam diajar dalam bahasa arab.. maka bangsa arab boleh menguasai dengan baik...

berbalik pada isu..
yahudi dan zionis telah berjaya menguasai dunia menerusi pebagai kaedah..
antaranya bahasa..
bahasa inggeris sebagai bahasa global..
namun keteguhan bangsa seperti bangsa korea, cina, arab membuktikan sebaliknya. Mereka menguasai sains dan teknologi..

cuma mereka terpaksa memperbanyakkan kelas-kelas inggeris...
kempen berbahasa inggeris.. buku-buku demi tidak tertinggal pada masa hadapan..

berbeza dengan malaysia..
kita menjadikan kewajipan pada subjek sains dan matematik di ajar bahasa inggeris..
tujuannya baik.. kaedahnya silap..

sepatutnya media..perpustakaan..masjid menjadi peranan bukan mengorbankan subjek pendidikan yang menjadi teras kehidupan manusia...

“Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarrah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula.” (Az-Zalzalah: 7-8)

bagi mereka yang mengatakan ppsmi ini bagus..
sebenarnya mereka inilah di ibarat..
menjulang tamadun pada masa yang sama menghakis sedikit demi sedikit

kenapa tidak di buat kempen dan bulan bahasa inggeris?
kenapa tidak membuat program bahasa inggeris di luar bandar?
peranan media masa dan cetak?

kenapa mempertaruhkan pada teras ketamadunan dan survival bangsa yakni matematik dan sains...

kerana takut dengan bayang..

Anonymous said...

Pada dasarnya, kemiskinan adalah anugerah allah, dan kekayaan adalah pilihan.mungkin anda tidak sependapat. Tapi cubalah menelaah bahwa kemiskinan itu bukanlah pilihan akan tetapi pemberian Allah. Orang miskin itu tidak hina, melainkan orang-orang yang mulia. Kita bisa melihat jauh kebelakang pada masa Rasulullah, dimana orang-orang miskin adalah orang-orang yang pertama beriman kepada ajaran rasulullah. Siapakah orang yang pertama kali syahid? Jawabnya adalah orang miskin. Siapa yang membela rasul dan mengikuti rasul tanpa pernah melawannya? Jawabnya adalah orang miskin. Bilal bin rabbah ra adalah seorang budak, dan ia adalah orang yang terjamin syurga karena berani berkorban demi rasul dan Allah.

Lantas dimana orang kaya saat itu? (selain khadijah ra.) Siapa Abu sofyan saat itu? Ia adalah orang yang memusuhi rasul dan menganggap bahwa ajaran rasul hanya untuk kalangan budak. Tidakkah kita mau menelaahnya, tidakkah kita menyadarinya. Malah, Rasul itu adalah bapaknya anak-anak yatim. Dan siapakah anak-anak yatim tersebut? Dalam surah Al maun pun allah menyinggung mengenai menyantuni orang miskin dan anak-anak yatim. Lagi-lagi kemiskinan bukanlah sebuah masalah justru salah satu jalan untuk masuk syurga. Jalan untuk orang-orang kaya masuk syurga, dan juga jalan untuk orang – orang yang pintar bersyukur.

Anonymous said...

Penjelasan Keadaan Nik Nur Madihah
Pas Bakri, 3/21/2009

Assalamualaikum,
Seorang blogger menyatakan seperti berikut;

Seharusnya kejayaan dan ketabahan Nik Nurmadiah harus diteladani oleh kita semua.Mengenangkan kepada pelajar ini dan melihat keadaan rumahnya menyebabkan Murai menjadi emosi lagi. Apakah kehidupan keluarga ayahnya Nik Mohd Kamal Hussein tidak diepdulikan sesiapa? Murai percaya kalau bukan kerana kejayaan anaknya itu dunia tidak mengenali Mohd Kamal. Dan Mohd Kamal akan kekal hidup dalam keadaanya itu mungkin selama-lamanya.

Ummu Abbas: Pertama kali membaca komen ini, saya berhipotesis bahawa ibu bapa Nik Nur Madihah tentunya insan yang tabah dan tidak suka meminta-minta atau mengadu kepayahannya kepada orang lain. Justeru anaknya terikut-ikut sikap tersebut sehingga terdapat gurunya sendiri tidak mengetahui kehidupan daif Madihah. Saya mengesan perkara ini lewat laporan Utusan,

“ Katanya (ibu Madihah-p), biar susah bagaimana sekali pun, anak sulung daripada empat beradik itu tidak pernah merungut.

Malah Nik Nur Madihah, menurutnya, melalui semua kepayahan itu dengan tabah dan menerimanya sebagai cabaran untuk berusaha dengan lebih keras.”

Hasil kunjungan saya ke rumah Nik Nur Madihah pagi tadi membuktikan perkara tersebut. Madihah mengiyakan bahawa ayahnya tidak suka mengadu kesusahannya kepada orang lain. Mereka lebih suka berusaha sendiri serta qanaah dengan apa yang Allah rezekikan buat mereka sekeluarga.

Pergantungan mereka hanya kepada Allah Yang Maha Memberi Rezeki. Seorang nelayan dan isteri yang tidak berpelajaran tinggi tahu membawa diri berpandukan agama Islam yang mereka cintai. Bandingkan dengan mereka yang ber’sijil’ tinggi, berjawatan seperti wakil rakyat atau exco yang gajinya beribu-ribu sebulan namun masih tamakkan harta yang Allah haramkan buat mereka seperti rasuah, riba, rompak harta rakyat dan lain-lain. Mereka tidak takutkan Allah, akibatnya hidup mereka dihina serta maruah mereka diinjak-injak.

Seorang nelayan yang takutkan Allah hari ini dikenali seluruh negara dan mendapat ‘durian runtuh’ yang halal apabila mendapat hadiah rumah dari Kerajaan Negeri Kelantan, wang beribu-ribu ringgit, tajaan biasiswa dari pelbagai pihak untuk anaknya. Bukankan Allah itu tidak memungkiri janji-janjiNya? Hamba yang menahan diri dari rezeki yang haram dan daripada meminta-minta sesama manusia sekian lama telah terbuka pintu rezeki yang Allah janjikan tanpa disangka-sangka.

Saya sempat menyebut ayat 2 dan 3 surah al-Talaq semasa berbual dengan mereka yang bermaksud,
“ Sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan menunjukkan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah). Sesiapa berserah diri sepenuhnya kepada Allah, maka cukuplah Allah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).”

Ayat ini juga dikenali dengan ayat 1000 dinar.

Saya sempat memerhati dua orang pegawai dari sebuah agensi kerajaan yang berpakaian segak bercakap dengan nada hormat dengan ayah Madihah dan Madihah sendiri. Mereka datang menyampaikan surat jemputan berceramah tip-tip belajar ke satu program anjuran agensi. Berbeza benar dengan layanan yang diterima oleh ADUN-ADUN lompat di Perak dan yang sewaktu dengannya dari rakyat marhaen.

Saya dimaklumkan, Madihah dan kedua ibubapanya juga mendapat tawaran menunaikan umrah oleh Hijaz Travel. Mereka dijangka berangkat pada 16 April 2009 selama 12 hari. Masya Allah, Allah bukan sahaja mengurniakan mereka nama baik, rumah dan wang, bahkan Allah juga telah sudi menjemput mereka menjadi tetamuNya di Baitullah. Moga Allah melipat gandakan lagi rezeki Hijaz Travel. Tiadalah sesuatu yang disedekahkan oleh hambaNya kecuali Allah lipat gandakan lagi rezekinya. ( Jangan lupa derma untuk pilihanraya kecil nanti ye…)

Apa yang tambah menyedihkan Murai ianya berlaku di negeri Murai sendiri, negeri Kelantan. Negeri tempat Murai bermanja dan berkasih! Negeri berkenaan diperintah oleh parti islam. Yang merujakan, keadaan semacam kontras dengan apa yang diucapkan. Kerajaan Kelantan adalah kerajaan berkebajikan. Blogger

“Saya tidak pernah mendapat biasiswa dari mana-mana agensi cuma sumbangan yang diberikan oleh guru-guru melalui Cikgu Razali sebanyak RM200 sebulan. – Petikan berita Utusan (www.utusan.com.my ) “

Ummu Abbas:
Sebenarnya Madihah beritahu wartawan bahawa dia mendapat bantuan YAKIN yang disalurkan melalui sekolah. Kerajaan Negeri Kelantan menyalurkan bantuan pelajaran melalui YAKIN (Yayasan Kelantan Darul Naim) kepada anak-anak Kelantan yang memerlukan.
Semasa belajar di Jordan, saya sendiri pernah mendapat pinjaman YAKIN dan alhamdulillah sudah selesai melunasi semua pinjaman. (Boleh lawati http://yakin.kelantan.gov.my/ )

refer http://pasbakri.blogspot.com/2009/03/penjelasan-keadaan-nik-nur-madihah.html

Anonymous said...

Dari Ibnu Mas’ud, Rasulullah shalallahu alaihi wasalam bersabda, “Barangsiapa meminta-minta kepada manusia sementara ia memiliki kemampuan maka ia datang pada hari kiamat dengan bekas cakaran atau garukan di wajahnya”. Ada yang bertanya, “Apakah batas kecukupan itu ya Rasulullah?” Belum berkata, “50 dirham atau emas yang seharga dengan itu.” [Shahih, Abu Dawud 1626, Tirmidzi 650, Nasa'I V/97, Ibnu Majah 1840, Ahmad I/388 & 441, Ad Darimi I/386]

Kaizoku said...

pokoknya saudari...
jangan terlampau emosi bila menaip..
rajin2 lah membaca balik kitab-kitab agama.. baca-baca sikit hujah tuan guru.. ulama..

kita semua sama..
sama melakukan dosa..
cuma apabila saling mengingat-ingati itu penting..

nka berhujah fakta biarlah asas dan kayu ukurnya ada..
tulisan saudari..
melambangkan jiwa saudari..
dan siapa yang disokongi..

harus di ingat..
kita merdeka dengan sebatang pen bukan darah fi sabillilah..
sudah tidak ada darah berjuang..

soal iman dan islam sendiri-sendiri..
ku dh sampaikan tanggungjawab.. dan akan diteruskan sampai aku mati atau aku jumpa ko
selebihnya pada bakal suami dan keluarga kau..

rajin2lah scroll blog nie
http://aqidah-wa-manhaj.blogspot.com/
kurangkan lah gossip nie..
dengar boleh sebaliknya katip mulut itu..
sentiasa ingat kematian..
jadikan setiap hari satu titil perubahan..

biar berbeza kertas undi..
jangan beza fahaman akidah..
insya allah.. terbukalah hati sedikit pada islam yang sebenar

hayati pada pejuang ulama'
bukan penyokong...
ilmu mereka dekat dengan allah.. ilmu kita wallahualam'

takbir!
tetap PAS di hati