Friday, May 1, 2009

Jika Aku...

Wahai temanku..
jika aku berdosa dengan Allah..
tegurlah silapku..

jika aku berdosa dengan manusia..
tegurlah ku..

jika aku nekad tinggalkan yang buruk..
aku kembali pada mu allah..

tetapi jika aku menegur..
pastilah tahi di lempar..
kerana aku bukan semaksum nabi dan ulama'..
aku tahu..
ku memang x layak menasihati..


"wey anas...ko merepek ape? cakap x serupa bikin...x malu ke..ko kne ingt ko pown tergolong dlm golongan itu, yg mengata & memburuk burkkan org...people out there...kata2 yang baik siap firman2 Allah x bermakna org 2 baik..ada juga yang berpura2 nk tutup kesalahn diri..."

" Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak gerinya teringat mati."....

Bila aku dengan teman-temanku..
aku lebih mengingati mati..
dosaku dengan Allah
ada rakanku yang tegur..

kata dulang paku serpih..kata org..kau yg lebih..kadang2 apa yang kau sampaikan seperti mengata diri kau sendiri..dan terkena pada kau balik...hidup biar sedar diri..dunia bukan milik kau sorang...pandanglah org sekeliling..jgn pikir org menyakitkan hati kau saja..tp kau juga melukai hati org lain.. x semua org nak jaga hati kau sorang...sebab kau bukan siapa2..hendak mengata @ hapa2 itu hak mereka..kau bukan sesiapa untuk judge mereka.....

dunia ini milik allah..
ku buat cetusan ini untuk diriku dan rakan-rakanku
muhasabah..
dahulu aku memang jahat..
malah jauh lebih jahat dari korang..
insya' allah jika ada rakan yang menegur salahku..
katakan.. beritahu..
kalau ia bukan salah.. maka ku x bersalah..

amboi ko..bercakap cm ko tu sesuci kain putih ek?? emmm...ko nk kate org lain tp ko sendri pn lebih dr tu..honestly,kebanyakkan nye sikap ko byk menyusah kn org di sekeliling ko..kawan2 ko nie...org dh ckp nchat kn ko tp ko wat bodo ko jer...last2 org pn malas nk ckp pe ngn ko dah..last2 ko rase org yg byk sakit kn ati ko..ko kate org umpat org ln..ko sndri pn cmtu jg..n ko jg mmg sllu umpat org tu jg..pndek kate ko pn sme cm org yg ko kate suke umpat org tuuuuu...pape pn..FIKIR SEBELUM BERSUARA..FIKIIRRRR

jika aku tidak berfikir..
blog nie dh xde..
aku buat blog ni pun..
niat utk allah..
bukan suka-suka..


blog ini untuk..
baiki diri ku..
ingat dengan family..
tegur rakan-rakanku..
sebagai medium ingat-mengingatkan..


jika kamu lelaki..
ku tegur berhadapan..

jika kamu perempuan..
ku tegur berkias..
di sekalikan dengan dalil dan nas qurannya..

jika benar ku ada menyusahkan orang..
maafku pinta..
0-0....

hidup jangan nak hipokrit

Dan sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah (dengan ikhlas) sedang ia berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh dan (ingatlah) kepada Allah jualah kesudahan segala urusan....

No comments: